fredag 12. juni 2009

Flått ja..

Gårdagen ble en lang dag. Jeg var ferdig på jobb kl. 14.45, kjørt hjem å hentet Balder, så til Kolvereid å hentet Asgeir og så tilbake på jobb. Fra kl. 16 hadde vi Sommerfest i barnehagen og det ble en kjempekoslig ettermiddag med solskinn, grilling og underholding :)

Kjørte til Rørvik etter sommerfesten, så Asgeir kom seg ombord på nordgående hurtigrute, MS Nordlys. Han satt da kursen for Bodø og henting av nybilen vår ;) Idag gikk han i land i Bodø og kjøpte en Suburban 91-mod :) Bilder kommer så klart når han er kommet hjem :) Siste jeg hørte fra Asgeir, var at han var endelig kommet seg inn i Trøndelag! Blir godt å få han hjem, er noen mil med vei han har kjørt i dag.

Så om funnet mitt i går på han Rasmus. En stk ekkel flått!! Er det noe jeg misliker med sommeren så er det altså flått!! Har hatt på flått dråper på Rasmus, men lurer på om jeg må anskaffe nye, mulig utgått dato!

Foto: Hansen-Lind

De to siste bildene har jeg zoomet litt på, ekkel sak :S

Informasjon om flåtten fra wikipedia:

Flåtter er arter som tilhører bestemte familier av midder, i Norge finnes kun representanter for familien Ixodidae.
De lever omtrent to år, gjennomgår fire stadier (egg, larve, nymfe, voksen) der inntak av blod fra virveldyr er essensielt for individets videreføring og til slutt formering. Det er i stadiene som larve og nymfe det bites mest. Flått finnes i flere varianter over hele verden. I Norge bare åtte arter.
Den varierer i størrelse fra én til over ti millimeter, avhengig av stadium og hvor mye blod den har sugd.

Flåtter, og særlig den vanlige skogflåtten kan ha svært mange uformelle navn i de norske dialektene, som: skogmann, skogbjørn, saueflått, hundeflått, blodmidd, hundemidd, oreflått, orelus, einerlus, kinnflått, lyngflått, lyngbobb, hasselflått, hatleflått, tikk, hantikk, sugar, bitar, påte, stygging, stakkar, festning, festing, krekse, skogtroll.

Ingen kommentarer: