søndag 27. september 2009

Kanelsnurra

Igår kveld baket jeg kanelsnurrer mens Asgeir holdt på oppe på badet å jobbet. Endelig er formen min blitt bedre, ikke helt bra, men MYYE bedre.
Baket nesten 70 kanelsnurrer, så nå har vi spist endel snurrer + at vi har fått lagt masse i fryseren! :) Så kjekt å kan ta opp visst man får besøk eller bare har lyst på noe godt :)

Oppskriften fant jeg på Det søte liv ei side som absolutt anbefales!! MYE godt der :)

Oppskriften på Kanel i svingen: (Jeg doblet denne)

100 g gjær
5 dl H-melk
100 g smør
2 egg
2 ts kardemomme
1 kg hvetemel

Fyll:
40 g smør
2 ss kanel
2 ss sukker

Pynt:
4 dl melis
2 ss vann

Smelt smør og bland med melk. Varm smørblandingen til den er lunken (37 gr). Smuldre gjæren i en bakebolle og løs den opp i en del av smør- og melkeblandingen.(Jeg bruker tørrgjær, så jeg blandet alt det tørre og så hadde det våte i.) Tilsett resten av væsken og sammenpisket egg. Bland så i sukker, kardemomme og mesteparten av melet. Elt deigen godt og hev til dobbel størrelse (ca 60 min.)

Del deigen i 2 emner. Ha resten av melet på bakebordet og kjevle ut hvert emne til rektangulære leiver på ca 25x40 cm. Smelt smøret til fyllet og pensle på leivene. Strø jevnt over med sukker og kanel. Rull leivene sammen fra langsiden. Skjær hver rull i ca 2 cm tykke skiver. Sett skivene på stekeplater dekket med bakepapir. Etterhev kanelsnurrene i 20 min.

Stek bollene midt i ovnen ved 250 grader i 10 min. Pass på at de ikke blir for brune. Avkjøl bollene helt før du pynter dem med litt tykk melisglasur.

NYDELIGE kanelsnurrer :)

Ingen kommentarer: