torsdag 10. juni 2010

DANSK TRENING

Har aldri helt skjønt danskene sin tellemåte. Men med google sin hjelp, tror jeg at jeg har skjønt det. Fant dette på ei nettside som heter HvaForNo?:

"Har du, som meg, handlet i Danmark, har du sannsynligvis fått høre prisen og tømt lommeboka for ekspeditøren å slå seg løs i. Hvordan teller egentlige danskene?

Det er faktisk mindre komplisert enn man skulle tro.

1 til 49 er helt likt som i Norge, men herfra og ut trenger man opplæring for å forstå det.

Tenk på det som om danskene på en eller annen merkelig måte bruker 20 som grunntall.

60 er tres, altså 3x20
80 er firs, altså 4x20.

Så er det tallene som ikke går opp i 20, nemlig: 50,70 og 90. Her sier danskene halv- for å markere minus 10. (?) Skjønn det den som kan.
50 er dermed halvtreds, altså 3x20 - 10
70 er halvfjerds, altså 4x20 - 10
90 er halvfems, altså 5x20 - 10
100 er hundre.

Tellemåten oppover blir da som følger:
10 Ti
20 Tyve
30 Tredve
40 Førti
50 Halvtreds
60 Tres
70 Halvfjers
80 Firs
90 Halvfems
100 Hundre

Når de skal si enere sier dem disse først. 53 blir derfor "tre og halvtreds".

2 kommentarer:

House of Dogs sa...

Detta er noe vi trenger siden vi skal til Danmark om en uke:) Og jeg har heller aldri skjønt telle måten deres. Ble litt klokere nå, men spørs vel hvor mye av det innvikla systemet deres jeg husker:P

Ønsker deg en fin helg!

Kate-Marita Pettersen sa...

Hmmm, ?
Dette syns jeg ble ganske komplisert...
Uansett så ønsker jeg deg ei fortsatt fin helg,
klem fra Kate:)