onsdag 23. juni 2010

ST.HANS

Da er vi jammen kommet helt til 23.juni og det er St.Hans idag. En dag som mange fyller med bål, pølser, rømmegrøt og mye mer. Da jeg var lita jente fortalte mamma meg at visst jeg plukket 7 sorter blomster og la dem under puta på St.Hansaften, så ville jeg drømme om den jeg skulle gifte meg med. 

Jeg måtte nå søke på nette for å sjekke om det var bare noe mamma hadde diktet opp og fortalte, eller om det var en tro andre å hadde hørt om. Og dette fant jeg på 1881 sin side:

"Planter og urter hadde også magiske krefter på midtsommernatt. Til denne overtroen sa skikken at jenter skulle plukke syv ulike sorter blomster på St. Hansaften og legge dem under puten sin. Dermed ville de se sin fremtidige ektemann i drømmene sine den natten."

Så til dere som ikke har funnet den rette ennå, ut å plukk blomster i kveld. Jeg for min del har jo funnet drømmemannen min, om jeg drømte om noen mann da jeg var lita, er jeg usikker på, men jeg fant han da allikavel :)


Ønsker alle en riktig fin St.Hans. Håper sola skinner der dere feirer kvelden. For min del er sofaen fortsatt en god venn. Satser alt på å bli frisk til ferien begynner. Og Asgeir holder på nede i garasjen.. må få bilen ferieklar :)

Ingen kommentarer: